Wat is Display Advertising?

Wat is Display Advertising (Google Ads)?

Als je Google Ads (hebt) gebruikt, heb je wellicht ook wel gehoord van Display Advertising, maar wat is display advertising? En wanneer kies je ervoor om display advertising toe te passen? Vaak wordt display niet gebruikt als online marketingkanaal, wat eigenlijk een gemiste kans is. Je hebt namelijk een groot bereik met display die je kunt gebruiken voor het vergroten van je naamsbekendheid. Hierdoor kun je jouw conversiepercentage verhogen.

Dat klinkt goed, maar wat is display advertising nou precies?

Volgens het CBS maakten 96,5% van de Nederlanders boven de 12 jaar gebruik van het internet, van wie 86% dagelijks online is. Hiermee kun je wel stellen dat je met Display Ads een enorm bereik hebt. Daarnaast heb je heel veel mogelijkheden met Display Ads. Je kunt adverteren op desktop, mobiel en in mobiele applicaties.

Wat zijn nog meer voordelen van display advertising?

Naast het feit dat je heel groot bereik hebt en zelf kunt kiezen op welk apparaat je wilt adverteren, brengt display advertising nog meer voordelen met zich mee. Enkele andere voordelen zijn bijvoorbeeld:

  • Jouw resultaten zijn goed meetbaar;
  • Kosten zijn relatief laag;
  • Je maakt jouw advertenties visueel;
  • Je kunt je display banners in verschillende maten inzetten. Hierdoor heb je eigenlijk altijd wel een geschikte positie voor jouw banner is;
  • Banners zijn goed voor naamsbekendheid, door dat je veel bereik hebt;
  • Door middel van gerichte targeting kan je jouw ideale doelgroep bereiken.

Hoe kan ik middels gericht targeten mijn doelgroep bereiken?

Middels Display Advertising heb je een aantal opties waar je gebruik van kunt maken om te besluiten waar jouw advertenties getoond worden. Je kunt kiezen voor bijvoorbeeld targeten op:

Affinity (Affiniteit)

Je kunt targeten op affiniteit. Hiermee kun je advertenties plaatsen bij mensen die bepaalde interesses of gewoontes hebben. Voorbeelden zijn auto’s, luxe goederen, beauty en wellness et cetera. Dit zijn doorgaans brede doelgroepen

In-market audience

Dit zijn mensen die de laatste zeven dagen actief aan het zoek zijn naar een product of dienst. In ons geval zou dat bijvoorbeeld zijn SEO- en SEM-services. Je kan deze lijst ook zelf maken op basis van ingegeven zoekwoorden en URL’s.

Kenmerken van de doelgroep

Dit zijn bijvoorbeeld demografische gegevens, zoals leeftijd en geslacht. Handig voor als je bijvoorbeeld alleen vrouwen of mannen in een bepaalde leeftijdscategorie wilt targeten. Ook geografische gegevens vallen hieronder, zoals de locaties waar jouw potentiële klant zich bevindt.

Managed placements

Dit betekent letterlijk dat jij kan bepalen op welke website/app jij jouw ads wil laten zien. Dit is vaak niet te adviseren, omdat er wellicht meerdere websites zijn die je niet eens kent die kunnen zorgen voor conversies.

Retargeting

Met display advertenties kan je ook mensen retargeten. Met retargeting is het mogelijk om bezoekers die op jouw website zijn geweest opnieuw te bereiken middels Display Ads. Dit kan overigens ook met zoekadvertenties. Je kunt ook mensen retargeten die op een specifieke pagina zijn geweest, zoals de winkelmand. Er zijn heel veel mogelijkheden met retargeting. Dit maakt het een interessante en krachtige manier van targeten!

Ik gebruik adblocker, dus dan heeft Display Advertising geen zin voor mij, toch?

Je zult wellicht denken dat Display Advertising geen zin heeft, omdat er bijvoorbeeld adblockers zijn. Is dit waar? Nee, dit is zeker niet waar, mits jouw verwachtingen en doelen juist zijn.

Als we kijken naar de customer journey, wanneer gebruik ik dan welke targeting?

Je kent de sales funnel wellicht wel. Awareness, interest, decision (of consideration) en action. Deze gebruiken wij vaak om te kijken welke targeting en/of marketingkanalen wij moeten gebruiken. De afkortingen staan voor Top Of Funnel (TOFU), Middle Of Funnel (MOFU) en Bottom Of Funnel (BOFU).

Wat is display advertising?

Top Of Funnel

Top Of Funnel is de Awareness fase. Hierin wil je mensen bereiken die nog niet bekend zijn met jouw product of dienst. Een Display campagne is hier een goede oplossing voor! Je gebruik hier dan voornamelijk brede targeting, zoals affiniteit.

Middle Of Funnel

Hieronder vallen interest en decision. Dit is het ‘’denk’’ stadium. Mensen in deze funnel zijn al bekend met jouw product en/of dienst een stap dichter bij het aankoopproces. Je zult hiervoor ook display advertenties kunnen gebruiken. Denk hier aan doelgroepen die bepaalde interesten of gewoontes hebben of waar ze laatste tijd naar opzoek zijn. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld (custom) intent audience gebruiken.

Bottem Of Funnel

In deze fase heeft jouw doelgroep de sterkste intentie om een aankoop te doen. Hier worden prospects daadwerkelijk klanten! Als je display gebruikt voor deze doelgroep, gebruik dan (dynamisch) remarketing. Gebruikers gaan sneller converteren bij een remarketing advertentie met de producten die ze eerder hebben gezien van een verlaten winkelwagen. Je zou ook dynamisch remarketing kunnen gebruiken.

Klinkt goed, werkt het ook voor mijn bedrijf?

Het kan zeker ook werken voor jouw bedrijf! Wij kunnen je helpen bij het opzetten van display advertenties. Wil je weten waarmee wij jou kunnen helpen? Neem contact met ons op via het contactformulier of neem contact met ons op via het nummer: 06-21996147.