Technische SEO

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Technische SEO, is dat net zo ingewikkeld als het klinkt? 

Je spiksplinternieuwe website staat online! Jouw website, is gebruiksvriendelijk en ziet er fraai uit. Het enige wat nog ontbreekt zijn bezoekers. Dat is natuurlijk logisch als je website net online staat. Deze moet eerst bovenaan in Google komen op bepaalde zoekwoorden. Technische SEO kan hieraan bijdragen. 

 

Technische SEO klinkt misschien wat ingewikkeld en saai, maar het is wel een super belangrijk onderdeel als je hoger wilt scoren in de zoekmachine van Google. Technische SEO bestaat uit een aantal belangrijke werkzaamheden die we in dit artikel met je zullen doornemen.

 

Klinkt veelbelovend, maar wat is SEO precies?

SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie en is een manier om organische (gratis) bezoekers uit de zoekmachine van Google te verkrijgen. Dit doe je door je website hoger te laten scoren op zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw website. 

 

Zit je in de gezondheidsniche? Dan zijn “gezond afvallen” of “afvallen tips” voorbeelden van belangrijke zoekwoorden. Wel zijn dit voorbeelden van zogenaamde ‘short-tail’ zoekwoorden. Als beginner is het beter om je te focussen op ‘long-tail’ zoekwoorden. Meer informatie hierover vind je in deze blog.

 

SEO werkzaamheden kun je opdelen

SEO is een breed begrip en omvat erg veel werkzaamheden. Je hebt verschillende vormen van SEO:

 

  • On-page SEO;
  • Off-page SEO;
  • Technische SEO.

     

On-page SEO omvat alle werkzaamheden die je op je eigen website verricht. Denk hierbij aan intern linken, content schrijven en afbeeldingen optimaliseren. Off-page SEO is het verzamelen van backlinks en technische SEO is zoals de naam al zegt de technische kant van SEO denk aan: sitemaps, URL opbouw, structured data en websitesnelheid. 

Technische SEO is een vorm die vaak vergeten wordt. Ondernemers leggen de focus veel op teksten en afbeeldingen. Dit zijn natuurlijk ook belangrijke factoren die je zeker niet moet vergeten, maar onderschat niet de kracht van technische SEO.

 

Oké, maar waar moet ik beginnen?

Maar hoe en waar moet je dan beginnen? We snappen dat dit momenteel misschien nog onduidelijk en onoverzichtelijk is. Om je op weg te helpen zullen we hieronder een aantal belangrijke werkzaamheden toelichten:

 

1. Is je website indexeerbaar? 

Google is dag en nacht bezig met het scannen van websites. Dit wordt natuurlijk niet door personen gedaan, want dat is onbegonnen werk, maar door robots van Google ook wel ‘crawlers’ of ‘spiders’ genoemd’. Dit scanproces is voor Google niet altijd even makkelijk.

Om ze een handje te helpen kun je een sitemap maken voor jouw website. Deze sitemap is een stuk makkelijker te lezen voor Google en op die manier kan de zoekmachine jouw website beter begrijpen en indexeren. 

 

Als je gebruik maakt van WordPress kun je gemakkelijke een sitemap maken met de plugin Yoast SEO. Vervolgens verzend je jouw sitemap naar Google. Dit kun je doen via de Google Search Console.

2. Websitesnelheid

Ook de snelheid van je website is een aspect dat zeker niet vergeten mag worden. Dit is vaak een lastig onderdeel, aangezien websitesnelheid moeilijk te verhogen is. Een website maakt namelijk vaak gebruik van veel opties en features en dat betekent veel code. Om je website snel te houden, moet er zo min mogelijk onnodige code aanwezig zijn. Ook is een goede hostingpartij heel belangrijk. Zij zorgen in de basis natuurlijk voor je websitesnelheid. Switchen naar een goede hosting, kan je websitesnelheid dus ook aanzienlijk verbeteren. 

 

De snelheid van je website kun je gemakkelijk testen op: Google Pagespeed Insights. Hier worden ook verbeterpunten gesuggereerd. Naast schone code, zijn kleine afbeeldingen ook erg belangrijk. Een standaard stockafbeelding is vaak een aantal MB groot. Om je website echt snel te laten werken, is het zaak om deze afbeeldingen te verkleinen.

 

3. Mobile first

De mobiele weergave van je website is inmiddels zo belangrijk geworden dat Google websites in eerste instantie beoordeeld op mobiele versie en daarna pas op de desktop versie. Het is dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat de website goed werkt op mobiele apparaten. Dat betekent dat teksten goed leesbaar moeten zijn, afbeeldingen andere formaten moeten hebben en de structuur goed moet blijven. De website moet dus responsive zijn op alle apparaten. 

 

4. Zorg dat je website veilig is

Wij komen tegenwoordig nog steeds websites tegen die niet beveiligd zijn met een SSL-certificaat. SSL staat voor secure sockets layer en is het bekende slotje voor de URL van de pagina. Dit slotje geeft aan dat de pagina waarop je zit veilig is en dat je gegevens zoals wachtwoorden en creditcardnummers privé zijn als ze worden verzonden naar de site.  

 

Beschikt je website momenteel nog niet over een SSL-certificaat? Dan is dit niet goed voor je ranking in Google. Google geeft websites die veilig zijn namelijk voorrang in de zoekresultaten. 

 

5. Gestructureerde data

Een gebruiker die op zoek is naar informatie wil natuurlijk zo snel mogelijk antwoord krijgen op zijn of haar vraag. Google snapt dit ook en werkt daarom met gestructureerde data in de zoekresultaten. Als jij gestructureerde data toevoegt aan jouw belangrijkste pagina’s, dan begrijpt Google deze pagina’s beter en zullen ze hoger in de zoekresultaten verschijnen. 

 

Door middel van extra scripts die je toevoegt aan je website, geef je Google meer informatie over een desbetreffende pagina. Als je veel recepten plaats kun je bijvoorbeeld informatie geven over de bereidingstijd, aantal kcal en de belangrijkste ingrediënten.  Ook is er gestructureerde data beschikbaar voor contactinformatie, breadcrumbs, FAQ’s, How-To’s, reviews en producten. Op schema.org vind je alle nodige scripts en informatie. 

 

6. Kijk uit met plugins

Maak je gebruik van een CMS (content management systeem) zoals WordPress? Kijk dan uit met de verschillende plugins die je kunt downloaden. Standaard wordt WordPress geleverd met een vlotte en schone code, maar omdat WordPress in de basis bedoeld is voor bloggen en je er niet veel extra functies bij krijgt, heb je toch vaak plugins nodig. 

 

7. Titels, metaomschrijvingen en URL opbouw

Ook de titels, metaomschrijvingen en URL’s van je pagina’s zijn erg belangrijk. In de titels en de metaomschrijving moet jouw belangrijkste zoekwoord terugkomen. Daarnaast moeten ze niet té lang zijn. Ook de URL van je pagina moet netjes zijn, niet te lang en moet iets zeggen over het onderwerp waarover je schrijft. Geef het een sterk zoekwoord mee. In een URL staan nog weleens leestekens als ‘?’ of ‘%’, of  /item=123. Dit wil je dus voorkomen. Het zegt namelijk niets over de inhoud. 

 

Hulp nodig bij de technische SEO van je website?

Heb je zelf geen kaas gegeten van technische SEO? Dijs Media helpt je graag verder! Wij sporen fouten op, optimaliseren de code van je website, maken XML-sitemaps, voegen relevante titels, metaomscrijvingen en URL’s toe en voegen gestructureerde data toe aan belangrijke pagina’s. Zie je dit wel zitten? Neem dan snel contact met ons op: