Social media gebruiken

Social media gebruiken. Wel of niet doen?

Social media gebruiken is tegenwoordig vrijwel onontkoombaar! Wist je dat meer dan 95% van de mensen tussen 12 en 45 dagelijks social media gebruikt? Dit maakt het een ontzettend interessant marketingkanaal. Is social media gebruiken voor jouw bedrijf ook een goed idee, of moet je deze energie en tijd steken in advertenties en zoekmachineoptimalisatieSocial media wordt zakelijk steeds vaker ingezet, maar over welke social mediakanalen hebben we het dan? De meest gebruikte zijn:


  • Instagram;
  • Facebook;
  • LinkedIn;
  • YouTube;
  • Pinterest.
 

Al deze social mediakanalen kun jij gebruiken om je bedrijf op de kaart te zetten. Dit doe je vaak niet met een persoonlijk profiel, maar met een zogenaamd bedrijfsprofiel. Deze kun je bij alle bovengenoemde kanalen aanmaken. 

Social media gebruiken

 

Waarom een bedrijfsprofiel en geen persoonlijk profiel?

Waarom een bedrijfsprofiel en geen persoonlijk profiel? Als je een bedrijfsprofiel aanmaakt krijg je toegang tot allerlei functies waarmee jij je statistieken goed kunt inzien. Op Instagram kun je bijvoorbeeld heel mooi zien hoeveel volgers je er per week bij krijgt en waar je bezoekers vandaan komen. 

Je kunt deze informatie alleen bekijken als je een bedrijfsprofiel hebt. Op basis van deze informatie kun je kijken of het goed gaat met je bedrijfsprofiel en hoe je eventueel meer mensen zou kunnen bereiken. 

De voordelen van social media gebruiken

Waarom zou je social media inzetten? War zijn de voordelen? Hier een lijstje:

  • Social media is ontzettend populair. Je kunt dus ‘gemakkelijk’ je doelgroep bereiken;
  • Je vergroot je naamsbekendheid;
  • Social media heeft invloed op je zoekmachine-ranking;
  • Als je op social media gaat adverteren dan kun je heel precies targeten; 
  • Je bouwt meer vertrouwen op;
  • Je geeft een persoonlijk tintje aan je business;
  • Gemakkelijk linken naar je website en de diensten die je daar aanbiedt.
 

Zijn er ook nadelen aan het inzetten van social media?

Ontzettend veel voordelen zoals je hierboven kunt zien, maar zijn er ook nadelen aan het inzetten van social media?  Er zijn wel een paar nadeeltjes. De belangrijkste is misschien wel dat eventuele klachten over jouw producten en/of diensten openbaar zijn. 

Er zijn weliswaar meer platformen waar klanten reviews achter kunnen laten. Denk aan Google mijn bedrijf en Trustpilot. Maar veel klanten hebben vaak geen zin om hier een slechte review te schrijven. 

Op social media is dit vaak anders. Het is populairder, mensen maken er elke dag gebruik van en een slechte review achterlaten is dan ook zo gedaan. Is dit reden voor paniek? Wat ons betreft niet. Als jij kwaliteit levert en je service goed is zullen er weinig tot geen slechte reviews verschijnen op jouw social mediakanalen.

 

Waar moet je op letten als je social media gaat gebruiken?

Waar moet je op letten als je social media wilt gaan gebruiken? Allereerst is het van belang dat de afbeeldingen en video’s die je gaat plaatsen van goede kwaliteit zijn. Niets is vervelender dan een afbeelding of video waarop je tekst niet goed kunt lezen, of waarop niet duidelijk te zien is wat erop staat. Zorg dus voor scherpe foto’s en video’s van goede kwaliteit.

Het is ook belangrijk dat de omschrijving bij je foto’s op en top is. Maak er wat leuks van! Niemand op social media zit te wachten op een saai verhaaltje. Zorg dat je de lezer prikkelt. Maak ook gebruik van relevante hashtags. Hashtags zijn woorden die jouw content omschrijven. Mensen die geïnteresseerd zijn in dit soort content worden in verbinding gebracht met jouw content. 

Klinkt interessant! Kunnen jullie mij helpen?

Heb jij een bedrijf en wil je social media gaan gebruiken om meer naamsbekendheid en vertrouwen op te bouwen? Dan ben je bij Dijs Media aan het juiste adres! Wij verzorgen jou social media feed met aantrekkelijke en scherpe content. Daarnaast zorgen we ervoor dat deze content een overtuigende en duidelijke omschrijving bevat en voorzien is van relevante hashtags. Benieuwd wat wij voor jullie kunnen betekenen? Neem contact met ons op via 0621996147 of via het contactformulier