Picture of Lars mulder

Lars mulder

Personeel werven via Social Media of Google Ads

Inhoudsopgave

Personeel werven via Social Media of Google Ads? Het kan!

Anno 2023 is het in veel branches best moeilijk om nieuw personeel te vinden. We horen vaak mensen en klanten om ons heen die dringend op zoek zijn naar een nieuwe kracht, maar simpelweg niet slagen. De kosten kunnen soms ook door het dak schieten als je bezig bent met online recruitment. Wist je ook dat je personeel kunt werven via Social Media en andere advertentiekanalen, zoals Google Ads? In veel gevallen kan dit zelfs een goedkopere oplossing zijn! Let wel, het is afhankelijk van wat voor personeelslid je zoekt. Het is moeilijker om een engineer te werven dan een monteur.

Nee, dat wist ik niet! Hoe moet ik personeel werven via Social Media?

Daarin nemen we graag mee! Als je een goede kracht wilt vinden, denk je vaak aan Indeed, een uitzendbureau of LinkedIn. Uiteraard zijn dit goede kanalen om jouw nieuwe collega te vinden. Laten we eerst alle kanalen bespreken die wij vaak adviseren aan mensen/bedrijven die personeel zoeken. Laten we beginnen met voordehandliggende kanalen.

Indeed (of soortgelijke vacaturewebsites)

Indeed is eigenlijk een inkopper. Vrijwel iedereen kent dit. Als je een baan zoekt, kijk je vaak eerst op deze websites om te zien of er een mooie baan voor jou tussen zit. Je kan hier een gratis advertentie plaatsen, maar je kunt er ook voor betalen. Ik kom er vaak achter dat mensen ook kunnen slagen met een gratis advertentie, maar als de nood hoog is, kun je ervoor kiezen om er geld voor te betalen. Uiteraard heb je meer vacaturewebsites, zoals Nationale Vacaturebank, Glassdoor en Monsterboard.

LinkedIn

Dit is misschien wel één van de beste kanalen om jouw nieuwe collega te vinden. Er zijn verschillende manieren op LinkedIn om iemand te werven. Je kan gebruik maken van LinkedIn Adverteren of LinkedIn Sales Navigator. Ook kan je vacatures plaatsen en deze boosten via LinkedIn. 

Als je al veel volgers hebt op jouw persoonlijke- en/of bedrijfspagina, is dat helemaal mooi meegenomen. Dan bereikt jouw post direct al veel eerste connecties. Een goede post schrijven wordt weleens onderschat. Je kunt namelijk jouw volgers betrekken bij je zoektocht. Dit nodigt mensen uit om te reageren op jouw bericht. Hiermee kan jouw post ook tweede en derde connecties bereiken. Als je graag wilt weten welke manier het beste bij jou past en/of hoe je een goede post maakt en schrijft, kan je altijd even contact met ons opnemen.

Je eigen website

Het is altijd een goed idee om de vacature op jouw website te zetten. Als je ook nog eens veel verkeer hebt naar je website, hoef je misschien helemaal geen andere kanalen in te zetten. Kortom, zet de vacature altijd op je website.

Uitzendbureaus

Uitzendbureaus zijn natuurlijk gespecialiseerd in het vinden van mensen online en offline. Zij kunnen je helpen bij langdurige contracten, maar ook voor korte termijn. De slagingskans ligt dan ook heel hoog bij een uitzendbureau. Een nadeel kan zijn dat je een personeelslid moet uitkopen als je hem/haar wilt overnemen. Daarnaast kan men het als duur ervaren om een uitzendbureau in te schakelen. 

Super, wat zijn dan de minder voordehandliggende kanalen?

We hebben voor nu de populairste methoden kort besproken om personeel te werven. In de meeste gevallen adviseren wij die ook. De meeste mensen zijn vaak wel verrast, als wij ineens beginnen met advertentieplatforms of Social Media (adverteren).

Social Media

Als je veel volgers op Instagram, Facebook of TikTok hebt, is een post plaatsen op jouw kanalen geen overbodige luxe. Als je echter wat minder volgers hebt, kan je misschien beter gaan Social Media Adverteren via Meta Ads.

Social Media Adverteren

Vaak adviseren wij om personeel te werven middels Social Media Adverteren, zoals bijvoorbeeld Meta Ads (voorheen Facebook Ads). Wij zijn vaak voor bedrijven geslaagd om een nieuwe kracht te vinden via dit kanaal. Je kunt namelijk gemakkelijk in jouw regio of stad een advertentie opzetten met een pakkende tekst. Je kunt mensen vervolgens leiden naar de vacature die je op de website hebt staan, waar mensen hun gegevens en CV kunnen achterlaten. Wat zijn de voordelen van Facebook adverteren?

  • Jij bepaalt jouw budget per dag. Dit zal niet overschreden worden;
  • Je kunt middels een video of leuke afbeelding mensen gaan werven;
  • Doorgaans goedkoop om een nieuw personeelslid te vinden.

Er zitten wel twee belangrijke nadelen aan Facebook Adverteren. Je mag namelijk niet discrimineren als het gaat om personeel werven. Welke twee nadelen brengt dit dan met zich mee?

  • Je hebt beperkte demografische targeting opties. Dit betekent dat je bijvoorbeeld niet op leeftijd mag targeten, waardoor jouw doelgroep altijd 18 – 65+ zal zijn;
  • Je mag niet enkel een stad targeten. Vaak moet je een straal +17 kilometer hanteren. Houdt hier rekening mee!

Desalniettemin zijn wij zeer vaak geslaagd om een personeelslid via dit kanaal te werven. Als je iemand lokaal zoekt, kan je beginnen met bijvoorbeeld 5 euro per dag te adverteren en laat je dit bijvoorbeeld een maandje staan. De kans is groot dat je een nieuwe collega in de juiste leeftijdscategorie hebt geworven.

Personeel werven via Google Ads

Vaak denkt men niet als eerst bij Google Ads om een nieuw personeelslid te krijgen. Op zich is dat ook logisch, want het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet eens een Google Ads account hebt of je vingers hier niet eens aan wilt branden. Toch is dit een sterk kanaal om mensen te werven. Waarom?

  • Je betaalt enkel per klik. Als mensen niet klikken, betaal je ook niet;
  • Je kunt heel goed afbakenen. Je kunt alleen een stad of bijvoorbeeld een straal om een stad targeten;
  • Je kunt hier wel leeftijden targeten. Je kunt bijvoorbeeld 65+ uitsluiten.

Zijn er dan ook nadelen aan Google Ads? Ja zeker:

  • Als je hier geen verstand van hebt, is Google Ads een moeilijk kanaal en moet je weten wat je aan het doen bent;
  • Je kunt zoekwoorden inkopen als ‘vacature monteur’, maar als er in een stad weinig zoekvolume is, kan je advertentie niet draaien door weinig zoekvolume.

Ik wil het wel proberen om personeel te werven via Social Media adverteren!

Dat kan altijd! Nogmaals hangt het af van het personeelslid dat je zoekt. Sommige functietitels zijn nu eenmaal gangbaarder dan andere. Hierdoor kan het soms uitdagend zijn om iemand te werven. Benieuwd naar jouw mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op: 06-21996147 of info@dijs.media. Je kunt ook het contactformulier invullen!

Deel deze content:

Wil je weten hoe je website scoort in Google? Wij zoeken hetgratisvoor je uit!

Vul je naam, email en website in en we nemen binnen 48 uur contact met je op.