Picture of Lars mulder

Lars mulder

Online marketing uitbesteden

Inhoudsopgave

Online marketing uitbesteden, is het de investering waard?

Online marketing wordt steeds populairder en steeds meer bedrijven gaan er de waarde van inzien. Met deze moderne vorm van marketing kun je jouw doelgroep gericht targeten via populaire kanalen. Veel ondernemers vinden dit interessant, maar vragen zich af: “Kan ik dit zelf, of moet ik mijn online marketing uitbesteden?”. De term ‘online marketing’ roept wel vaker vragen op:

 

  • Wat is online marketing?
  • Wat kun je met online marketing?
  • Is online marketing moeilijk?
  • Wat doet een online marketeer?
  • Online marketing uitbesteden? 

 

Het juiste antwoord op deze vragen is belangrijk, vandaar dat wij dit artikel voor je hebben opgesteld. Hierin beantwoorden we veelgestelde vragen over online marketing en vertellen we je of je online marketing zelf kunt doen, of het beste kunt uitbesteden. 

Wat is online marketing?

Online marketing is eigenlijk een verzamelnaam voor alle marketingactiviteiten die op het internet worden uitgevoerd. Je deelt een boodschap op het internet, met als doel je bedrijf of merk onder de aandacht te brengen. Online marketing heeft in grote lijnen hetzelfde doel als traditionele marketing, het grote verschil is alleen dat de marketingactiviteiten online plaatsvinden.

 

Wat is het grote voordeel hiervan?

Het grote voordeel van online marketing ten opzichte van offline marketing (fysieke flyers en posters etc.), is dat je jouw doelgroep heel specifiek en gericht kunt targeten. Een fysieke flyer of poster ziet iedereen die er toevallig langsloopt, ongeacht of ze interesse hebben in jouw boodschap.

 

Online kun je jouw boodschap veel gerichter en specifieker laten zien door je boodschap alleen aan mensen te laten zien die geïnteresseerd zijn in jouw dienst, product of merk. Vooraf een doelgroepanalyse en marktonderzoek maken kan je hierbij helpen. 

 

De voordelen van online marketing: 

 

  • Gericht en specifiek targeten;
  • De resultaten zijn goed meetbaar;
  • Online marketing is duurzaam en blijft groeien;
  • Online marketing is flexibel. 
 

Wat kun je met online marketing?

Online marketing maakt het mogelijk om de resultaten die je online maakt te meten en te analyseren. Zo weet je precies hoeveel mensen jouw website bezoeken, wat ze vervolgens doen en hoeveel conversies (aankopen of gegevens achterlaten) hieruit voortkomen. Als je deze journey goed in beeld kunt brengen, dan weet je ook waar de valkuilen onderweg liggen en waar je kunt verbeteren. Ook bij online advertenties op social media kun je deze gegevens inzien. 

 

Is online marketing moeilijk?

Over het algemeen is online marketing relatief moeilijk, aangezien je doelgericht, consequent en secuur te werk moet gaan. Voor online marketing heb je onderzoeksvaardigheden nodig. Aannames mag je uitsluiten, want online marketing is grotendeels gebaseerd op feiten en cijfers ook analytische vaardigheden zijn zeker geen overbodige luxe. Ook moet je kunnen anticiperen op een snel veranderde markt, waarbij je jezelf constant scherp moet houden.

 

 

Daarnaast gebruik je bij het uitvoeren van online marketingactiviteiten verschillende tools zoals Google Analytics, Google Search Console en de Business Manager van Facebook. Deze tools kunnen in het begin afschrikken door de vele opties die ze bieden. 

Wat doet een online marketeer?

Een online marketeer houdt zich bezig met de verschillende werkzaamheden die we hierboven hebben benoemd. Hij begeleidt klanten in het behalen van hun online doelen en doet onderzoek naar de markt waarin hij of zij in opereert. Een online marketeer speelt een schaakspel tegen de concurrentie en bekijkt hoe hij/zij jouw product, dienst of merk op een zo effectief mogelijke manier in de markt kan zetten. 

 

Moet ik mijn online marketing uitbesteden?

Dit brengt ons bij de hamvraag van dit artikel: “moet ik mijn online marketing uitbesteden?”. Ons advies zou zijn om je online marketing inderdaad uit te besteden. Online marketing is een specialistisch vak, waarin het belangrijk is dat je weet wat je doet. Voor je het weet verbrand je simpelweg geld, omdat je de verkeerde doelgroep target of een andere instelling verkeerd hebt staan.

 

Doordat je jouw online marketing uitbesteedt, kun jij je focussen op de dingen waar je echt goed in bent en je eigen klanten de aandacht geven die ze verdienen, zonder veel tijd kwijt te zijn aan het leren van een marketingstrategie die goed werkt voor jouw bedrijf. 

 

Dijs Media begeleidt je graag!

Maar waar vind je gemotiveerde marketeers die het beste met jou en je online diensten en/of producten voor hebben? Bij Dijs Media natuurlijk! Nadat we kennis hebben gemaakt met jou en je bedrijf, kijken wij intern waar we groei kunnen realiseren en kijken we naar een marketingstrategie die voor jou werkt. Ben je klaar voor de volgende stap? Neem dan snel contact met ons op via de contactpagina op onze website, of via de telefoon op: 06-21996147

Deel deze content:

Wil je weten hoe je website scoort in Google? Wij zoeken hetgratisvoor je uit!

Vul je naam, email en website in en we nemen binnen 48 uur contact met je op.