Instagram is bijna onmisbaar voor bedrijven. Vandaag de dag zijn er ruim 25 miljoen zakelijke accounts. Zelfs anno 2022 wordt Instagram nog steeds populairder. Mede hierdoor is het voor bedrijven interessant om te kijken naar een zakelijke Instagram, maar waarom zou je een zakelijke Instagram willen hebben? Zakelijke Instagram roept vaak vragen op zoals:
- Wat is Instagram?
- Waarom Instagram voor een bedrijf?
- Hoe werkt Instagram voor bedrijven?
- Bedrijf promoten via Instagram?
- Tips voor zakelijke Instagram
- Hoe behaal je snel veel volgers?
Wij hebben de meest voorkomende vragen over ‘zakelijke Instagram’ voor je op een rijtje gezet. In deze blog geven wij antwoord op deze vragen.
Wat is Instagram in een notendop?
Instagram staat vooral bekend om de berichten en stories die worden geplaatst. Dit is vaak in de vorm van een foto. De meeste mensen lezen niet graag lange teksten, daarvoor is Instagram de perfecte oplossing. Daarbij is Instagram ook persoonlijker dan bijvoorbeeld een Twitter. Instagram is gericht op klanten, door middel van foto’s. Twitter wil meer bereiken met teksten over hedendaagse zaken en over hun privé leven. Vaak komen Tweets niet van bedrijven.
Waarom Instagram voor een bedrijf?
Een belangrijke vraag! Tegenwoordig heeft bijna iedereen Instagram. Als je een grotere doelgroep wilt bereiken, is het daarom een goed idee om een zakelijk Instagram aan te maken. Instagram is vooral bekend onder jongeren, maar ook de leeftijdcatogorie 20 t/m 45 besteed veel tijd op Instagram.
Je ziet steeds meer een verschuiving van bijvoorbeeld Facebook en Twitter naar platformen als Instagram en TikTok. Door de snelgroeiende populariteit van Instagram zijn er nu ruim 700 miljoen bezoekers op Instagram. Nog steeds groeien de aantallen met de dag. Het is hierdoor een goed platform, waarmee je als bedrijf zijnde een enorm bereik kunt genereren.
Hoe werkt Instagram voor bedrijven?
In 3 stappen een zakelijk Instagram account:
- Als eerst download je Instagram;
- Je maakt een account aan, dan kies je een zakelijk account;
- Kies een categorie die je bedrijf het beste beschrijft en selecteer zakelijk.
Instagram heeft twee soorten accounts, namelijk een regulier account en een zakelijk account. Het verschil is vrij simpel. Bij een zakelijk account zijn er een paar extra functies die een regulier account niet heeft. Bijvoorbeeld call-to-action, statistieken en het persoonlijker maken van je account voor je gebruikers.
Er is ook een knop ‘neem contact op’, hiermee kunnen bezoekers meteen contact op zoeken met bijvoorbeeld e-mail of telefoonnummer. Een adres toevoegen is ook mogelijk, dit is handig voor mensen met een fysieke winkel.
Bedrijf promoten via Instagram?
Voor adverteren via stories heeft Instagram ook een speciale functie genaamd ‘call-to-action’. De Instagram stories worden steeds vaker bekeken. De swipe-up functie is sinds 31 augustus 2021 helaas niet meer beschikbaar.
Statistieken is een van de extra functies die een zakelijk account heeft. Je kan zien hoeveel profielbezoekers je hebt gekregen. Als je 100 of meer volgers hebt bereikt, krijg je meer informatie over je bezoekers. Wie zijn de mensen? Wanneer kan ik het beste posten? Dit kan je allemaal zien in de statistieken. Nu kan je Instagram steeds persoonlijker maken voor je bezoekers.
Je kan er ook voor kiezen om influencers in te schakelen. Influencer marketing wordt steeds populairder namelijk. Hierbij hebben de influencers veel actieve fans. De fans kijken wat de influencers dagelijks doen, wat vinden de influencers interessant en wat schaffen ze aan? Dit is voor een bedrijf natuurlijk interessant. Influencers zijn vaak makkelijk te bereiken via social media.
Tips voor zakelijke Instagram
Er zijn een paar belangrijke tips om van jouw zakelijke Instagram een succes te maken.
- Actief zijn op het account;
- Het gebruik van filters, tags, links en hashtags;
- Professionele foto’s;
- call-to-action;
- Pakkende titel;
- Locatie plaatsen;
- Content kalender.
Hoe behaal je snel volgers?
Hierbij zijn wat tips om snel volgers te behalen.
- Volg, like, reageer of repost andere accounts;
- Hashtags;
- IGTV en Reels;
- Influencer;
- Stories;
- Story Highlights;
- Veel video’s;
- Analyse;
- Haak in op trends;
- Geo tags.
Ik ben verkocht! Ik wil een zakelijke Instagram account
Klinkt een zakelijke Instagram account goed voor jouw bedrijf? Weet je alleen niet precies hoe je dit moet aanpakken? Geen stress! Bij Dijs Media hebben we alle kennis in huis om een succesvolle zakelijke Instagram account op te zetten. Ben je er klaar voor om een zakelijke Instagram aan te maken? Neem dan contact met ons op via het contactformulier op onze website, of bel naar: 06-21996147