Lars mulder

Lars mulder

Specialist op het gebied van online advertising en conversieoptimalisatie

Hoe kan ik mijn kwaliteitsscore verbeteren?

Inhoudsopgave

Je hebt vast wel eens van kwaliteitsscore gehoord en je bent op zoek hoe je jouw kwaliteitsscore kunt verbeteren. Wist je bijvoorbeeld dat een goede kwaliteitsscore jouw CPC (kosten per klik) flink kan reduceren en daarnaast ook nog eens de positie van jouw advertenties kan verhogen? Win-win dus. Ik ga je uitleggen in deze blog hoe je jouw kwaliteitsscore kunt verbeteren. Allereerst, een korte uitleg over kwaliteitsscore.

Wat is kwaliteitsscore?

Een kwaliteitsscore geeft een indicatie aan van de kwaliteit van jouw advertenties, zoekwoorden en de ervaring op de bestemmingspagina. Een kwaliteitsscore wordt gebaseerd op drie verschillende aspecten. Deze aspecten zijn:

  • De verwachte klikfrequentie
  • De advertentierelevantie
  • Ervaring op bestemmingspagina
 

De verwachte klikfrequentie (exp. CTR);

Dit is een meting die wordt gebaseerd op hoe groot de kans is dat er op jouw advertentie wordt geklikt wanneer deze wordt weergegeven. Deze score is gebaseerd op historische klikprestaties van jouw advertenties. Effecten van advertentiepositie wordt uitgesloten. Ook factoren die kunnen bijdragen aan de zichtbaarheid van jouw advertenties worden uitgesloten. Voorbeeld van het laatstgenoemde factoren zijn extensies;

Advertentierelevantie (ad relevance);

Hoe relevant is jouw advertentie? Komen jouw zoekwoorden terug in (de boodschap) van de advertentie zelf? Als je hier laag op scoort, kan het zijn dat je advertentie te algemeen of specifiek is. Ook kan het zijn dat het zoekwoord niet relevant is voor je bedrijf. Een goed voorbeeld van het laatstgenoemde is als je namen van concurrenten als zoekwoorden gebruikt.

Ervaring op bestemmingspagina (landingspage experience)

Dit is een schatting van hoe relevant jouw bestemmingspagina is voor mensen die klikken op jouw advertentie. Tijdens het schrijven van een advertentie, denk dan ook na over de content die komt nadat men op jouw advertentie heeft geklikt. Als er in jouw advertentie staat dat je Adidas schoenen verkoopt en men komt vervolgens op een pagina met Nike schoenen, dan is de ervaring op de bestemmingspagina laag.  Een goede tip is om het zoekwoord ook in de titel en header van jouw bestemmingspagina te zetten.

Hoe relevanter jouw advertenties en bestemmingspagina voor de gebruiker zijn, hoe groter de kans is dat je een hogere kwaliteitsscore hebt. Maar wat betekenen de bovenstaande aspecten? Nog belangrijker, hoe verbeter ik dit? We kunnen het beste zien middels een voorbeeld:

Voorbeeld verbeteren kwaliteitsscore

Je ziet hieronder een aantal zoekwoorden die allemaal slecht scoren. Je wilt namelijk een hoge kwaliteitsscore. Hiervoor moet je op de drie aspecten die hier aan bijdragen minimaal average scoren. Above average is natuurlijk nog beter! Laten we het zoekwoord “social media adverteren” pakken en kijken hoe we deze kunnen verbeteren.

Hoe kan ik mijn kwaliteitsscore verbeteren?

We beginnen met kijken naar de advertentierelevantie;

Advertentierelevantie (ad relevance)

 

Is de advertentie relevant? Laten we de advertentie erbij pakken:

Het zoekwoord is “Social Media Adverteren”. Dit komt eigenlijk helemaal niet terug in zowel de Header als in de Beschrijving van de advertentie. Je ziet FB Specialist wel terugkomen. Hier ligt het probleem dan ook. Als we dit zoekwoord gebruiken de header en in de beschrijving, kunnen we hoger scoren op het aspect advertentierelevantie.

Ervaring op bestemmingspagina (landingpage experience)

We scoren average op de landing page experience. Hoe komt dit? Dit komt doordat een deel van het zoekwoord terugkomt op de bestemmingspagina:

Hoe kan ik mijn kwaliteitsscore verbeteren?

Hoe zouden we dit kunnen verbeteren? In dit geval zou ik een andere bestemmingspagina kunnen gebruiken, omdat mensen nu naar de homepage worden geleid. Dus ik zou deze advertentie leiden naar: https://dijsmedia.nl/social-media-advertising/

Daarnaast zou ik de titel en headers veranderen. De structuur op de achterkant van jouw website is namelijk belangrijk voor de ervaring op de bestemmingspagina.

De title zou ik veranderen naar ‘’social media adverteren’’. Daarnaast zou ik dit zoekwoord ook in de H1 en H2 (eventueel H3) verwerken. Het is ook van belang dat de laadtijd van de pagina snel is; als de pagina lang laadt, zullen mensen waarschijnlijk gaan ‘’bouncen’’ en dit is niet goed voor de ervaring op bestemmingspagina. Ook de content is belangrijk. Als mensen klikken op jouw advertentie en zij zijn op zoek naar social media adverteren, is het belangrijk dat ze niet naar een pagina worden geleid waar bijvoorbeeld Google Adverteren wordt weergegeven!

De verwachte klikfrequentie (exp. CTR);

Om het bovenstaande toe te passen, zal de verwachte klikfrequentie al hoger gaan scoren. Maar er zijn nog meerdere zaken die van invloed zijn op jouw verwachte klikfrequentie, namelijk:

  • Gebruik van extensies, zoals oproepextensie, prijsextensie, promotie-extensie, highlight extensie, sitelink extensie en websiteinformatie-extensie
  • Testen van verschillende advertentietypen, zoals responsieve zoekadvertentie(s);
  • Splittesten van verschillende advertenties (probeer minimaal 3 per advertentiegroep;
  • Biedingen op verschillende zoekwoorden.
 

Heb je nog eventuele vragen?

Dit is een notendop hoe je jouw kwaliteitsscore kunt verbeteren. Weet je nu hoe je jouw kwaliteitsscore kunt verbeteren of heb je nog eventuele vragen? Wij zijn gespecialiseerd in Google Ads en helpen je graag! Ook kun je hier nog meer vinden over kwaliteitsscore. Benieuwd wat wij voor jullie kunnen betekenen? Neem contact met ons op via 0621996147 of via het contactformulier.

Deel deze content:

Wil je weten hoe je website scoort in Google? Wij zoeken hetgratisvoor je uit!

Vul je naam, email en website in en we nemen binnen 48 uur contact met je op.