Lars mulder

Lars mulder

SEO specialist, tekstschrijver en online advertising bij Dijs Media

Email marketing strategie

Inhoudsopgave

Een krachtige email marketing strategie. Hoe zet je die neer voor jouw bedrijf?

Een goed doordachte email marketing strategie is een krachtig en effectief middel om jouw producten online te promoten. Email marketing is één van de eerste en oudste vormen van online marketing en wordt vandaag de dag nog steeds veel gebruikt om jouw klanten te: 

 

  • Informeren over aankomende events of kortingsacties;
  • Informeren over nieuwe producten;
  • Vermaken en inspireren met persoonlijke verhalen;
  • Verwelkomen bij je leeromgeving als je bijvoorbeeld cursussen verkoopt. 

Email marketing, is dat nog van deze tijd? 

Email marketing? Dat is toch niet meer van deze tijd? Zeker wel! Email marketing is vandaag de dag nog steeds een ijzersterke manier om je producten te promoten en een persoonlijke connectie op te bouwen met je doelgroep. Mensen die je bereikt met je mails, hebben zich als het goed is geheel vrijwillig ingeschreven, dus ontvangen ze graag informatie en aanbiedingen. 

 

Hoe zit het dan met de ROI? ROI staat voor ‘return on investment’ en wordt gebruikt om te kijken hoe effectief een marketingmiddel is. Het Litmus heeft dit in 2021 onderzocht en kwam tot de conclusie dat voor elke euro die geïnvesteerd werd, bedrijven er ongeveer 32 euro voor terug kregen. Houd er wel rekening mee dat dit een gemiddelde is.

 

Klinkt goed! Hoe begin ik met mijn email marketing strategie?

Een goed begin is het halve werk. Zorg er dan ook voor dat je met een doordacht plan begint aan je email marketing strategie: 

 

  • Wat zijn je doelstellingen?;
  • Wat voor mails wil je schrijven?;
  • Schrijf je deze zelf, of laat je ze schrijven; 
  • Welke producten wil je promoten?;
  • Hoe ga je zorgen voor inschrijvingen?
 

Allemaal vragen waar je van tevoren rekening mee dient te houden. Heb je voor jezelf duidelijk wat je wilt bereiken? Dan kun je gaan kijken naar email marketing software.

 

Welke email marketing software moet ik dan gebruiken? 

Maar welke email marketing software moet je dan gebruiken? Er zijn tientallen tools waarmee je mails kunt versturen en geautomatiseerde campagnes kunt bouwen, maar MailChimp is veruit de bekendste en meeste gebruikte. MailChimp helpt je met het bouwen en onderhouden van je mailinglijsten. 

 

In Mailchimp heb je verschillende opties om email marketing in te zetten. Je hebt de mogelijkheid tot het maken van nieuwsbrieven, je kunt automatische mails verzenden, formulieren maken en je campagnes analyseren. Met het gratis abonnement kun je tot 2000 contacten verzamelen. Dit is voor een starter eerst meer dan genoeg. 

Wat zijn de grootste voordelen van email marketing? 

Een sterke email marketing strategie is dus erg waardevol. Je kunt met één klik een heel grote groep mensen bereiken die allemaal geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product. We zetten de grootste voordelen voor je op een rijtje: 

 

  • Email marketing is relatief goedkoop en kost in het begin vaak niets;
  • Je kunt met één klik een heel grote groep geïnteresseerde mensen bereiken;
  • Email marketing zorgt voor een persoonlijke connectie met potentiële klanten;
  • Alle emails die je stuurt, komen ook daadwerkelijk aan;
  • Email marketing is erg schaalbaar doordat je het gemakkelijk kunt automatiseren.
 

Hoe kom ik aan aanmeldingen voor mijn lijst(en)?

Email marketing zit relatief makkelijk in elkaar, maar nu komt het lastigste onderdeel: zorgen dat je daadwerkelijk potentiële klanten op je lijst krijgt. Om een lijst met geïnteresseerde gebruikers op te bouwen heb je een aantal dingen nodig: 

 

  • Een converterende website;
  • Email marketing software;
  • Een ‘weggevertje’.

     

Allereerst heb je natuurlijk een website nodig waar maandelijks redelijk wat bezoekers binnenkomen. Daarnaast heb je software nodig waarmee je inschrijfformulieren kunt bouwen. In MailChimp heb je hier een tool voor, maar ook pagina bouwers als Elementor bieden deze functie aan. Tot slot heb je een ‘weggevertje’ nodig om gebruikers te ‘lokken’. Dit kan een gratis e-book zijn, maar bijvoorbeeld ook 10 gratis tips. 

 

Kunnen jullie mij helpen met mijn email marketing?

Wil je gaan beginnen met email marketing, maar weet je niet precies hoe je dit aan moet pakken? Geen nood! Bij Dijs Media hebben we alle kennis in huis om een succesvolle email marketing campagne op te zetten. Ook kunnen we bestaande campagnes overnemen en/of optimaliseren. Heb je vragen over onze dienstverlening of ben je nieuwsgierig naar onze werkwijze? Neem dan contact met ons op via het contactformulier op onze website, of bel naar: 06-21996147

 

Deel deze content:

Wil je weten hoe je website scoort in Google? Wij zoeken hetgratisvoor je uit!

Vul je naam, email en website in en we nemen binnen 48 uur contact met je op.