Lars mulder

Lars mulder

Doelgroep analyse: in 5 stappen

Inhoudsopgave

Doelgroep analyse: in 5 stappen

Het bepalen van jouw ideale doelgroep wordt vaak onderschat. Als je effectiever wilt zijn in je (online) marketing, dan is het belangrijk om een doelgroep analyse uit te voeren. 

 

Als je een goede doelgroep analyse uitvoert, bepaalt dit welke doelgroep het best op jouw product of dienst aansluit. Het is belangrijk dat je bij een doelgroepanalyse een specifieke doelgroep selecteert. Nu kunnen de zoekende klanten zich veel sneller aangetrokken voelen tot jouw website en dit levert je klanten op. 

 

Een doelgroep analyse helpt om op potentiële opdrachtgevers in te spelen. Als je leert over de specifieke problemen van je doelgroep en daarop inspeelt kan, dit veel voordelen met zich meebrengen. Je kan potentiële opdrachtgevers overtuigen om met jou in zee te gaan.

 

Hoe je een goede doelgroep analyse opstelt leggen we hieronder aan de hand van vijf stappen aan je uit.

 

Stap 1: Het doel van de doelgroepanalyse

Voor je begint met het opstellen van je doelgroepanalyse, moet je eerst weten welk doel je nastreeft. Vaak wordt hiermee het perspectief bedoeld. Hieronder een aantal voordelen van doelen voor een doelgroepanalyse: 

 

  • Merkbekendheid bij potentiële klanten;

  • Het meten van de klant tevredenheid;

  • De interesses en het gedrag van potentiële klanten;

  • Een marketingplan maken voor je bedrijf.

Definieer je doel, want bij ieder doel komen verschillende vragen kijken. Wanneer je bijvoorbeeld meer wilt weten over de klanttevredenheid van bestaande klanten, kunnen vragen opduiken als: wat vinden onze klanten van onze diensten of producten? Wat is de reden dat ze dat vinden? 

Wil je meer weten over je potentiële klanten stel dan bijvoorbeeld deze vragen: Wie zouden mijn producten willen kopen? Hoe kan je je klanten bereiken?

Stap 2: Bepaal je hoofd- en deelvragen

Bepaal welke gegevens je wilt weten. We helpen je graag op weg met de volgende categorieën en vragen:

Demografische gegevens

Demografische gegevens worden ook wel persoonsgegevens genoemd. Dit zijn gegevens over onder andere leeftijd, geslacht en gezinssamenstelling. Vragen die hierbij horen zijn:

 

  • Welke leeftijd heeft jouw doelgroep?

  • Welk geslacht doet meer aankopen bij jouw bedrijf?

  • Wat is de gezinssamenstelling van jouw doelgroep?

Geografisch gegevens

Met deze gegevens kun je bekijken waar je doelgroep zich bevindt. 

 

  • Waar in Nederland heb je de meeste klanten?

  • In welke provincies vind je doelgroep plaats?

Sociaaleconomisch

In deze categorie verzamel je gegevens die betrekking hebben op de maatschappelijke ladder vanuit economische en sociaal perspectief. Dit zijn vragen die erbij passen: 

 

  • Welke beroepen hebben je (potentiële) klanten?

  • Welke functies hebben klanten in een bedrijf?

  • Wat is het opleidingsniveau van mogelijke klanten?

Psychografische gegevens

Psychografische gegevens zijn over het algemeen de meningen van personen. Vragen die hierbij gesteld kunnen worden zijn:

 

  • Geloven deze mensen ergens in?

  • Voor welke politieke partij zijn ze?

Domein specifieke gegevens

Je verzamelt gegevens tot betrekking van betrokkenheid bij jouw product of dienst? Een bijpassende vraag hierbij is:

 

  • Hoe betrokken is je doelgroep bij jouw producten of diensten?

Merkbekendheid en gedrag

Het verzamelen van gegevens over je bekendheid van producten en/of diensten en het koopgedrag. Bijpassende vragen: 

 

  • Wat is je huidige marktaandeel?

  • Hoe bekend is jouw product onder je doelgroep?

  • Wat vind je doelgroep van jouw product of dienst?

Stap 3: Brongebruik 

De eerste twee stappen heb je nu doorlopen. Het is tijd om deze vragen te beantwoorden, maar hoe doe je dit? Door bronnen te gebruiken en te redeneren. Op deze manier zorg je voor een betrouwbare doelgroepanalyse. Hieronder hebben we een aantal voorbeelden van bronnen die kunnen helpen:

 

Het analyseren van je website verkeer via Google Analytics is een belangrijke online tool. Google trends kan peilen waar je interesses in specifieke regio’s zijn. De zoekwoordplanner van Google kan een handige tool zijn om zoekvolume en concurrentie te achterhalen.

Stap 4: Samenvatten en concluderen

Heb je alle vragen beantwoord? Dan is het tijd om te kijken naar de bevindingen. De bevindingen gaan we structureren en samenvatten. Het is belangrijk dat je de verzamelde gegevens aandachtig bekijkt en opvallende punten noteert. Zo maak je een duidelijke en uitgebreide conclusie. Werk dit uit in een Word of Google Docs bestand. Dit is het eind van je onderzoek voor je doelgroep analyse. Dit kun je goed gebruiken met een marketing strategie.

Stap 5: Testen en aanpassingen

Een doelgroepanalyse stopt nooit. Het gaat altijd door, ook al heb je elke stap uitgevoerd. Trends veranderen bijvoorbeeld vaak, de producten ontwikkelen daarin mee. Wij adviseren om elk jaar een doelgroepanalyse te doen. Kijk of je aanpak nog steeds overeenkomt met je klanten en of je veranderingen ziet in het gebied van Google en social media platformen. Dit kan door middel van een A/B test met verschillende doelgroepen. Het is dan mogelijk om te kijken of je nog steeds in de goede richting gaat met je doelgroep.

Ik wil een doelgroepanalyse maken! Kunnen jullie mij helpen? 

Heb jij na het lezen van deze tekst nog vragen? Geen probleem! Wij helpen je graag. Bij Dijs Media hebben wij alle informatie in huis over doelgroepanalyses. Neem gerust contact met ons op via het contactformulier op de website.

Deel deze content:

Wil je weten hoe je website scoort in Google? Wij zoeken hetgratisvoor je uit!

Vul je naam, email en website in en we nemen binnen 48 uur contact met je op.