Bovenaan in Google komen?

Bovenaan in Google komen? Lees hier de 3 belangrijkste factoren.

Het is gelukt, je website staat online. Hij is gevuld met overtuigende teksten, haarscherpe foto’s en positieve reviews. Laat die bezoekers maar komen! Was het maar zo makkelijk… Bezoekers en potentiële klanten komen natuurlijk niet aanwaaien. Je moet eerst gaan adverteren of bovenaan in Google komen met je website.  

Bovenaan in Google? Klinkt interessant, hoe doe ik dat?

  • Waar moet ik op letten als ik hoger wil scoren in Google?
  • Kan ik dit zelf doen, of moet ik dit uitbesteden?
  • Heb ik technische kennis nodig?
  • Hoelang duurt het voordat ik bovenaan in Google sta?

Genoeg om rekening mee te houden, maar geen paniek! In dit artikel geven wij jou antwoord op onder andere deze vragen, leggen we uit hoe je SEO aanpakt en nemen we de drie belangrijkste ranking factoren met je door.

SEO? Waar staat dat voor?

Als je het over hoger scoren in Google hebt, krijg je al heel snel te maken met verschillend vakjargon. Één daarvan is SEO. SEO staat voor: Search Engine OptimizationDit is een parapluterm voor een hele verzameling werkzaamheden. Denk aan:

  • Websitesnelheid;
  • Relevante Content;
  • Titels en meta-beschrijvingen;
  • URL opbouw (slugs);
  • Backlinks;
  • Structuur;
  • Sitemap;
  • En nog veel en veel meer.

Zegt dit je momenteel nog niet zoveel? Dat is begrijpelijk. Hieronder zullen onder andere deze zaken belicht worden. 

On-page SEO en Off-page SEO

SEO kun je weer opdelen in twee verschillende categorieën: On-page SEO en Off-page SEO. Onder On-page SEO vallen alle werkzaamheden die je verricht OP jouw website. Dit kan bijvoorbeeld de content zijn, maar ook de structuur en snelheid. 

Off-page SEO staat voor alles wat je buiten je eigen website aan optimalisatie doet. Hieronder vallen bijvoorbeeld linkbuilding, social media en local SEO. Hierbij richt je jouw aandacht op het verhogen van  je domein-autoriteit.

De 3 belangrijkste factoren om bovenaan in Google te komen

Jij wilt dus bovenaan in Google komen? Waar moet je beginnen? Wat zijn de belangrijkste factoren? We zullen je niet langer in spanning houden:

  • Relevante content;
  • Websitesnelheid;
  • Linkbuilding.

Hieronder zullen wij ze stap voor stap met je doornemen:

Relevante content

Jazeker, content natuurlijk! Hieronder vallen alle afbeeldingen en teksten op jouw website. Ook de Google-snippet valt hieronder. Wat is de Google-snippet? Dat is het blokje wat je ziet in de zoekresultaten van Google. 

Bovenaan in Google

Deze moet geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines van Google. Dat betekent dat je een goede titel, meta-omschrijving en slug moet instellen. Hierin laat je ook een sterk zoekwoord terugkomen. De kans is dan vele malen groter dat Google jouw website oppakt. 

Ook de teksten op je website zijn erg belangrijk. Deze dienen SEO-vriendelijk te zijn. Dat betekent een juiste heading structuur, voldoende tekst en de inzet van een duidelijk zoekwoord. 

Welke zoekwoorden moet ik gebruiken?

Een goed zoekwoorden onderzoek is van cruciaal belang. Je weet dan niet alleen waar veel op wordt gezocht, maar ook op welke zoekwoorden veel concurrentie zit. Op die manier kun je erachter komen welke zoekwoorden potentie hebben hoog te scoren.

In het begin is het verstandig om te focussen op long-tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden waar minder vaak op wordt gezocht, maar waar weinig concurrentie op zit. Hierdoor is hoog scoren relatief makkelijk.

Scoren op populaire zoekwoorden waar ontzettend vaak op wordt gezocht, is vaak niet realistisch. Je kunt je dus beter focussen op de long-tail zoekwoorden.

Short-tail zoekwoord “Hond”:

Bovenaan in Google

Long-tail zoekwoord “Hoeveel slaapt een hond”:

Bovenaan in Google

Vergeet je afbeeldingen niet

Veel mensen vergeten bij het toevoegen van afbeeldingen de optimalisatie daarvan, zoals de ALT-tekst. Deze wordt vaak vergeten. De alternatieve tekst is erg belangrijk, hieruit kan Google opmaken waar de afbeelding over gaat. Het is dus slim om je zoekwoord terug te laten komen in de alternatieve tekst. 

Websitesnelheid

Naast content, is snelheid ook ontzettend belangrijk voor de ranking van je website. Google hecht hier steeds meer waarde aan en zal snelle websites automatisch hoger in de zoekresultaten weergeven. 

Naast het feit dat snelheid goed is voor je ranking in Google, is het ook heel fijn voor je bezoekers en potentiële klanten. Die blijven nu eenmaal langer hangen op een website die snel laadt en gemakkelijk in elkaar zit. Is je website tergend langzaam? Dan gaat dit ten koste van je conversies. 

De grootte van je afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen een enorm grote impact hebben op de snelheid van je website. Veel mensen die aan hun website werken, zien een leuke afbeelding, downloaden hem en zetten hem vervolgens zonder na te denken op hun website. Dat is ontzettend zonde!

Afbeeldingen die je van stockfoto-websites downloadt, zijn ontzettend groot. Deze zijn niet optimaal voor je websitesnelheid. Afbeeldingen dien je altijd te verkleinen. Hiermee bespaar je veel ruimte waardoor je website sneller is. Let uiteraard wel op dat de resolutie niet verloren gaat.

Linkbuilding

Backlinks zijn de basis van hoger scoren in Google. Het zijn de links van andere websites, die naar jouw website linken. Toen Google in de kinderschoenen stond rond 1996, waren backlinks een heel belangrijke factor. De zoekmachine heette toen ook nog ‘Backrub’. Deze naam refereert naar de belangrijkste ranking factor destijds namelijk backlinks.

Vandaag de dag wegen er echter veel meer factoren mee, die je positie in Google bepalen. Dit betekent niet dat backlinks overbodig zijn. Ze bepalen nog steeds voor een groot deel de autoriteit van je website. 

Hoe kom ik aan backlinks?

Maar, hoe kom je aan backlinks? Goede vraag! Backlinks verzamelen kost behoorlijk wat tijd. Links verzamelen op zich is niet zo lastig, maar goede links verzamelen is een ander verhaal. Vaak gaat hier een lang onderzoek aan vooraf en zul je verschillende partijen moeten benaderen.

Wordt jouw content ergens gebruikt zonder dat er een link is geplaatst? Dan kun je de desbetreffende website een bericht sturen met de vraag een link te plaatsen naar jouw website. Ook als een artikel gerelateerd is aan jouw website, kun je een bericht sturen met de vraag een link naar jouw website te plaatsen. 

Indexeerbaarheid

Je kunt alles aan je website qua SEO wel op orde hebben, maar als je website niet indexeerbaar is, heb je hier niet zoveel aan. Het is dan ook zonde als je website niet indexeerbaar is. Met indexeerbaar bedoelen we dat Google jouw website kan scannen met hun ‘spiders’.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn website geïndexeerd kan worden?

Hoe zorg je er nu voor dat je website geïndexeerd kan worden door Google? Dit doe je via de Google Search Console. Hier kun je een sitemap van je website aanmelden. Op die manier kan Google jouw website wél indexeren. Het is belangrijk dat je dit doet, anders steek je al je tijd en moeite in een website die niet wil ranken.

Zelf doen, of uitbesteden?

Kun je zelf je SEO doen, of kun je dit beter uitbesteden? Dat hangt helemaal van jezelf af. Als jij je SEO zelf wilt doen zul je jezelf in de online marketingwereld moeten verdiepen. Dit kun je doen door een cursus te volgen of boeken te lezen. 

Heb je geen zin of tijd om dit te doen? Dan is het verstandiger om je SEO uit te besteden. SEO is namelijk een vak apart en je moet wel weten waar je mee bezig bent, anders kan er van alles fout gaan. In de ergste gevallen kan jouw website zelfs ”breken”


Dijs Media helpt je graag!

Wij van Dijs Media helpen je graag met je SEO. Wij sporen fouten op, analyseren belangrijke zoekwoorden en schrijven elke maand relevant blogs, die potentie hebben hoog te scoren in Google. Ook pakken wij de huidige content op de website aan!


Zie je dit wel zitten? 

Neem dan snel contact met ons op: