Lars mulder

Lars mulder

SEO specialist, tekstschrijver en online advertising bij Dijs Media

Adverteren op Pinterest

Inhoudsopgave

Pinterest je zult het ongetwijfeld kennen. Wist je ook dat je kunt adverteren op Pinterest? Veel mensen onderschatten het adverteren op Pinterest. In Nederland zijn er 5,34 miljoen Pinterest gebruikers per maand actief. Pinterest is een interessant platform voor bedrijven om hun producten of diensten te promoten, maar waarom zou je dit via Pinterest doen? Dit kan wat vragen oproepen:

  • Wat is Pinterest?
  • Hoe moet je adverteren op Pinterest?
  • Waarom adverteren op Pinterest?
  • Wat kost een advertentie op Pinterest?
  • Tips voor een Zakelijke Pinterest

Na het lezen van deze blog krijg jij antwoorden op al bovenstaande vragen. Mocht er alsnog niet uitkomen of heb je advies nodig, dan kan je ook altijd contact met ons opnemen!

Wat is Pinterest in een notendop?

Pinterest wordt het best beschreven als een online visuele zoekmachine. Het woord ‘Pinterest’ is een samenvatting van de Engelse woorden pinnen en interest. Mensen prikken op Pinterest afbeeldingen die hun interesse hebben op een digitaal prikbord. Het is een groot overzicht met alleen maar afbeeldingen. Je hebt allemaal borden waar mensen deze afbeeldingen kunnen opslaan. Mensen kunnen zelf hier ook afbeeldingen met tekst op plaatsen. In die borden verzamel je de leukste, beste en inspirerende pins. Pinterest wordt voornamelijk gebruikt om inspiratie op te. Kortom, een social network gefocust op het ontdekken van inspiraties en ideeën.

 Waarom adverteren op Pinterest?

  • Weinig concurrentie;
  • Kosten zijn laag;
  • Een groot bereik;
  • Advertentie pins blenden goed in;
  • Doel instellen op basis van interesses en keyword;
  • Het vergroten van verkeer naar je website;
  • Het kost weinig tijd;
  • Retargeting mogelijk.

Genoeg voordelen dus om te gaan adverteren op Pinterest. Het voordeel van een pin op Pinterest ten opzichte van een post op een ander social media platform is de lifelong value van een ‘post’. Voor Pinterest is dat 3,5 maanden, terwijl dat voor een Facebookpost 3,2 uur is. De kans is dus groter dat ze je post op Pinterest eerder zullen zien dan een post die je op Facebook of Instagram plaatst.

Ik ben overtuigd! Hoe moet ik adverteren op Pinterest?  

Dat is een logische vraag! Hieronder leggen we in vier stappen uit hoe jij kunt beginnen aan het adverteren op Pinterest. 

  1. Als eerst moet je een bedrijfsaccount aanmaken, je claimt dan je website en die koppel je aan je bedrijfsaccount;
  2. Download de Pinterest-tag en de conversie-tags apps;
  3. Bepaal een doel en maak passende afbeeldingen op Pinterest;
  4. Zet een campagne op.

Wat is een Pinterest Tag?

Deze tag meet het aantal Pinterest bezoekers op je website. Zodra het aantal bezoekers is gemeten, kan je met deze informatie een doelgroep maken.

Wat is dan een conversie tag?

Conversie-tag is vooral ingesteld om nauwkeurig te kijken wat een bezoeker doet nadat hij/zij is doorgeklikt naar jouw website. Deze app meet ook of jouw advertentie succesvol is. Het meten kan op verschillende acties. Bijvoorbeeld op aankoop, page-visits of registraties /leads. Kies één van de acties die je wilt meten en voeg de juiste event-code toe. Je kan deze gegevens vinden in jouw Pinterest-account.

Wat kost een advertentie op Pinterest?

Er zitten geen kosten aan de app Pinterest zelf vast. Wil je een advertentie plaatsen, betaal je daar een klein bedrag voor. Per klik betaal je rond de €0,10 en €0,20 cent. Bij de 1000 impressies liggen de kosten op €1,50. De bedragen hangen af van de aanwezige concurrentie op Pinterest. 

Tips voor een zakelijke Pinterest

  • Maak 15 tot 20 borden;   
  • Relevante pins voor dat desbetreffende bord;
  • Beeldmateriaal, jouw unieke huisstijl, kleurgebruik en logo;
  • Post dagelijks;
  • Maak een planner voor de posten;
  • Uitgebreide statistieken

Ik weet het zeker! Ik wil een Zakelijk Pinterest, kunnen jullie mij helpen?

Wil je graag beginnen met een zakelijk Pinterest, maar weet je niet precies hoe je dit moet aanpakken? Geen paniek! Bij Dijs Media hebben wij alle kennis in huis om een succesvolle Pinterest campagne op te zetten. Ook kunnen we bestaande campagnes overnemen en/of optimaliseren. Neem dan contact met ons op via het contactformulier op onze website, of bel naar: 06-21996147

Deel deze content:

Wil je weten hoe je website scoort in Google? Wij zoeken hetgratisvoor je uit!

Vul je naam, email en website in en we nemen binnen 48 uur contact met je op.