Picture of Lars mulder

Lars mulder

A/B testen, hoe gaat dit in zijn werk?

Inhoudsopgave

A/B testen zijn enorm belangrijk voor bedrijven. Meer dan 70% voeren regelmatig een A/B test uit op hun website. Maar hoe gaat dit in zijn werk? In zes stappen leggen we het je uit. De volgende onderwerpen behandelen we tot in de puntjes:

  • Hoe doe je een A/B test?
  • Wat is A/B testen?
  • Waarom is A/B testen belangrijk?
  • Hoeveel bezoekers zijn er nodig om een A/B test uit te voeren?

Hoe voer je een A/B test uit?

Hoe voer ik nu eigenlijk een A/B test uit? In Google Analytics kan een A/B test gemaakt worden. Op het begin moet er een conversiedoel gemaakt worden en moet er in Google Analytics een experiment aangemaakt worden. Met de ‘Experiments- rapportage’ binnen Google Analytics kan er makkelijk een test opgezet worden.    

Voor een succesvolle A/B test moet je geordend te werk gaan. Als je van te voren geen onderzoek doet, kan je tijdens de test veel leads of omzet mislopen. In 6 stappen leggen we je uit hoe je een succesvolle A/B test maakt: 

  1. Doelen stellen;
  2. Analyseren;
  3. Hypothese;
  4. Design opstellen;
  5. A/B testen;
  6. Evaluatie.

Stap 1: Doelen stellen

Begin met doelen te stellen die je wilt behalen met je A/B test. Wil je graag meer conversie? Of wil je graag abonnees krijgen via de nieuwsbrief? Voor een goed begin moet je een duidelijk doel voor je ogen hebben. 

Stap 2: Analyseren

Nu je een duidelijk doel voor je ogen hebt, is het tijd om de huidige resultaten te analyseren. Dit wordt ook wel een nulmeting genoemd. Hoe weet je of de test geslaagd is, als je niet weet hoe het er nu voorstaat? Het is dus belangrijk dat je eerst kijkt naar de resultaten die je nu hebt. Van de analyse kan je een hypothese opstellen. 

Stap 3: Hypothese

Een hypothese is meetbaar en het doel van een hypothese is een specifiek (conversie) probleem op te lossen. Als je een A/B test maakt, test je ook hypothese en niet een idee. 

Voor deze stap kan je de Craig Sullivan’s Hypothese Kit gebruiken:

  • Omdat we zagen (data en/of feedback van onderzoeken die eerder zijn gedaan);
  • We verwachten dat (verbeteringen/veranderingen) zal leiden tot (impact);
  • We meten dit door middel van (data meetlat). 

Als je de A/B test goed wilt kunnen lezen, moet je de plekken vullen. Zo verander je het testidee naar een hypothese. Nu is het tijd om een design op te stellen. 

Stap 4: Design opstellen

Nu we een hypothese hebben kunnen we een design uitwerken. Met design bedoelen we dat je na gaat nadenken over een design van een nieuwsbrief of een knop op de website. Wil je weten welk design het nou beter doet? Leg dan ergens vast wat je gaat testen en hoe je dit gaat testen. 

Stap 5: A/B testen

Nu kunnen we gaan A/B testen op de manier die jij voor ogen hebt. Dit is zo gedaan, omdat je al een hypothese en een design voor ogen hebt. Het is nu een kwestie van alles in elkaar te zetten. 

Stap 6: Evaluatie 

Als de looptijd van de A/B test is verlopen, bekijk je de data die je hebt opgehaald en vergelijk je die met je verwachtingen. Ben je geslaagd? Dit is niet het einde! Je behaald nooit in één keer je maximale resultaat.

Wat is A/B testen?

Met een A/B test vergelijk je twee factoren met elkaar. A/B testen worden ook wel split testen genoemd. Met een A/B test onderzoek je twee varianten van een bepaalde website pagina of pagina-onderdeel. Met A/B testen kan je niet alleen meten of je webshop meer omzet behaalt, maar denk ook aan advertenties (hogere CTR), social media posts (interactie verhogen) of e-mailcampagnes (effectiviteit). 

Met een A/B test worden er twee varianten aan de klant laten zien. 50% van de bezoekers krijgen variant A te zien en de andere 50% krijgt variant B te zien. Bij beide varianten wordt de conversieratio gemeten en zo kun je precies zien welke variant beter werkt.

Waarom is A/B testen belangrijk?

Meten is weten. Tijdens een conversieoptimalisatie kun je geen aannames maken, maar dien je te testen. Door middel van meten kunnen de kleinste details het verschil maken tussen een bedrijf die winst maakt of verlies maakt. Het is slim om je conversie pagina’s te testen op resultaat. 

De beste optie om dit te doen is door het uitvoeren van een A/B test. In een A/B test worden twee varianten vergeleken met elkaar. Dit kan ook splittesten genoemd worden. De helft van de bezoekers krijgt een blauwe homeknop te zien en de andere helft krijgt een rode homeknop te zien. Zo kun je exact meten welke variant het beste resultaat oplevert. 

Hoeveel bezoekers zijn er nodig om een A/B test uit te voeren?

Er is niet een exact aantal voor nodig. Om een goede test uit te voeren, moet je van tevoren berekenen hoe groot je steekproefgrootte moet worden. Je steekproefgrootte is afhankelijk van je huidige conversieratio en het percentageverschil dat je met de A/B testen wilt meten. 

Het maakt niet uit hoeveel bezoekers je hebt. Hoe groter het impact van de variant, hoe sneller en valide de test wordt. Er zijn tools om de lengte van je A/B test berekenen. 

Ik wil graag een A/B test uitvoeren! Kunnen jullie daarbij helpen?

Wil je beginnen met een A/B test, maar je weet niet precies hoe? Geen stress! Dijs Media helpt je graag met het maken en uitvoeren van een A/B test. Samen zorgen we voor een goede A/B test. Ben je benieuwd wat wij voor je kunnen doen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier

Deel deze content:

Wil je weten hoe je website scoort in Google? Wij zoeken hetgratisvoor je uit!

Vul je naam, email en website in en we nemen binnen 48 uur contact met je op.